You are currently viewing قالب های منهول

قالب های منهول

در این بخش از مقالات گروه صنعتی بوذرجمهر به قالب های منهول می پردازیم:

توجه : در این مقاله (قالب های منهول) از عکسای اختصاصی گروه صنعتی بوذرجمهر استفاده شده است.

قالبهای منهول قالبهای پرکاربردی هستند که در زمینه های مختلف عمرانی و در پروژه های گوناگون استفاده می شوند.

به عنوان مثال در سیستم فاضلاب برای آنکه چندین خط لوله فاضلاب را به یکدیگر متصل کنند و به یک مسیر هدایت نمایند از منهول استفاده می‌شود یا در سیستم‌های مخابراتی برای دسترسی به مسیرهای کابل‌ها در زیر زمین استفاده می‌شود. البته همگی در سطح شهر به انواع منهول برخوردیم، دریچه‌هایی که در سطح زمین موجود است و برای کاربری‌های مختلفی استفاده می‌شود ( آب و فاضلاب، تلفن، برق و… ) و منهول در واقع برای دسترسی آسان انسان به داخل کانال است و در آن‌ها را با درپوش می‌پوشانند .

قالب های منهول-1

قالبهایی با مقطع دایره ای که نسبت به ستون‌های گرد فشار کمتری را تحمل کرده و به سبب حلقوی بودن محصول بتنی از دو جداره داخلی و خارجی با تسمه‌گذاری متقارن ساخته شده و حجم بتنی مورد نظر را جهت مصارف وزارت نیرو‌، عبور امن تاسیسات زیرزمینی و جریان میعانات مختلف ایجاد می‌نماید‌. از قالب منهول جهت ساختن ورودی لوله های آب، فاضلاب و تونل تاسیسات استفاده می شود.

منهول‌ها را از جنس بتن، آجر ، پلی اتیلن ، پلاستیک و مواد کامپوزیتی می‌سازند که بنا به کاربری متفاوت خواهد بود و همچنین درپوش‌های آن‌ها نیز از جنس پلی اتیلن ، فولاد ، چدن و کامپوزیت است.

انواع قالب های منهول :

  • منهول های سنتی ( بتنی یا آجری )که با مصالح سنتی آجر ، سیمان و بتن و به صورت درجا و یا منهول بتنی پیش ساخته اجرا می‌شوند که در کشور های پیشرفته دنیا کمتر استفاده می شود ولی در ایران موارد استفاده زیادی دارد , مثلاً در کانال‌های انتقال خط تلفن که در زیر زمین قرار گرفته ‌است منهول‌های بتنی بسیار کاربرد دارند . در حال حاضر در ساخت شبکه جمع‌آوری فاضلاب تهران ، پروژه فاضلاب کرمان و دیگر شهر ها عمدتا از منهول‌های بتنی و آجری استفاده می‌شود .
  • منهول های پلی اتیلنکه چند سالی است در پروژه فاضلاب تهران نیز استفاده می شود که طول عمر و سرعت اجرای بالا از مزایای آن است .
  • منهولGRP یا منهول کامپوزیتی که مقاومت بالا در برابر خوردگی و سهولت در تعمیر  از مزایای اصلی ان است .

ساخت و تولید قالب های منهول

قالب های منهول را میتوان جزو قالب های تولید قطعات پیش ساخته دانست و از لحاظ ابعادی در طول ، قطر و ضخامت های مورد نظر تولید و ساخته می شوند. در ساخت بخش داخلی قالب‌های منهول با توجه به فضای مسدود‌، از قطعات بیس متعدد و فیلرهای پخی نیز استفاده می‌شود که پروسه جداسازی قالب‌ها را تسهیل می‌کند‌. قالبهای فلزی منهول جزو قالب های خاص و سفارشی بوده و مشتریان محترم میتوانند با تماس با مهندسین فروش گروه صنعتی بوذرجمهر  نسبت به سفارش طراحی و خرید اقدام نمایند.

قالب های منهول-2

ابعاد منهول بتنی فاضلاب

نقشه منهول بتنی و قطر منهول فاضلاب در شهر های مختلف ایران تقریبا مشابه هستند . به طور معمول منهول بتنی پیش ساخته دارای قطر داخلی 120 و قطر خارجی 144سانتیمتر است . دیتیل اجرایی منهول فاضلاب در همه جای ایران یکی است فقط ممکن است برخی از جزئیات منهول فاضلاب متفاوت باشد .

گروه صنعتی بوذرجمهر در زمینه ساخت و فروش انواع قالب خاص بتنی از قبیل قالب منهول فاضلاب ، قالب نیوجرسی ، بالارونده ، لغزنده و … فعالیت می کند.

مزایای استفاده از قالب های فلزی منهول

بیشترین کاربرد قالب بتن منهول در قالب بندی و تولید انواع لوله بتنی پیش ساخته و درجا است که در صورت انتخاب درست کارخانه تولیدی و پیمانکار اجرایی خوب , می توان سازه بتنی و سپتیک فاضلاب با کیفیت و نمای خوب بنا کرد. هزینه و قیمت خرید قالب فلزی منهول بالا است  اما به دلیل استفاده طولانی مدت از آن در انواع پروژه های فاضلاب بسیار اقتصادی و پایین است .

در صورت نگهداری درست و عدم سقوط قالب بتن فلزی از ارتفاع , حداقل تا 200 مرتبه بدون تغییر شکل قالب قابل استفاده است و حتی بعد از اتمام پروژه فاضلاب و در صورت کهنه شدن , بصورت قالب منهول دست دوم یا کارکرده نیز با قیمت خوب در بازار آهن و قالب فروش ها خرید و فروش می شود. سطح و ورق رویه قالب ها از ورق st-37 . و  استاندارد  است و طوری طراحی و محاسبه شده که به راحتی قابل حمل است .

از  شناخته ترین برند و شرکت تولید قالب های فلزی بتن از جمله قالبهای منهول می توان به گروه صنعتی بوذرجمهر اشاره نمود که در داخل و خارج از کشور تولیدات خود را ارائه نموده است در این مقاله قالبهای منهول شرکت النرجس را مشاهده می نمایید که در بسیاری از زمینه ها و ساخت باکس و قالبهای خاص این شرکت را یاری نموده است.

نحوه تعیین قیمت قالب منهول فاضلاب

ساخت قالب منهول که همان قالب بتن گرد است مشابه قالب ستون گرد است که قیمت قالب لوله بتنی و ساخت قالب فلزی بتن مانند سایر محصولات فلزی و صنعتی به قیمت و جنس مواد اولیه ( ورق آهن , الکترود , رنگ ) , حقوق و دستمزد قالبساز , هزینه های جانبی ( حمل ونقل , تعمیرات , آب و برق مصرفی و … ) بستگی دارد . لذا با توجه به نوسانات قیمت متریال در بازار ایران , متأسفانه قیمت قالب لوله سیمانی نیز همواره در حال تغییر است. قیمت قالب رینگ منهول از قیمت سربند و کف بند ارزانتر است .

برآورد قیمت قالب منهول

قیمت قالب منهول به نوع و همچنین کیفیت آن بستگی دارد. انواع قالب منهول با کیفیت های مختلف وجود دارد که قیمت های متفاوتی نیز دارند. شرکت ها نیز در قیمت قالب منهول تاثیرگذار هستند که در این بین گروه صنعتی بوذرجمهر قیمت های خود را جهت ارائه به مشتریان بسیار منصفانه در نظر گرفته است. جهت دریافت پیش فاکتور و ارائه برآورد با مهندسین فروش ما در این بخش هماهنگ فرمائید.تا در اسرع وقت نسبت به صدور پیش فاکتور اقدامات لازم صورت پذیرد

دیدگاهتان را بنویسید