You are currently viewing قالب فلزی مدولار بتن

قالب فلزی مدولار بتن

مدولار به معنی مقیاس و اندازه است که امروزه در قالب بندی فلزی بتن از مدولار به منظور ساخت محصولاتی که در قالب بندی بتن تنوع وکاربرد های بسیار گسترده ای دارند استفاده می شود قالب مدولار یک سیستم پراستفاده از سازه های بتنی می باشد که به علت قابلیت نصب شدن در مدل های مختلف، کاربرد بسیار گسترده ای دارد .

قالب بتن بدلیل انعطاف پذیری به راحتی در تمام جهات قابل گسترش بوده و استفاده های متنوعی در اجرای کلیه سازه های بتنی از قبیل شالوده، ستون، دیوار، تیر، دال و … دارد و متشکل از قالب های مدولار، کنج های مدولار، پشت بند ها (لوله، سولجر و …)، اتصالات (گوه، انواع گیره، انواع بولت، انواع واشر و مهره) و شمع های حمایتی (جک های دو بازویی، جک های تلسکوپی و …) میباشد.

آشنایی با قالب فلزی مدولار بتن

قالب فلزی مدولار بتن-1

قطعات قالب فلزی مدولار بتن به سادگی قابل اتصال به یکدیگر بوده و تشکیل مدل های مخصوصی مثل مدل های دایره ای، متوازی الاضلاع، بیضی، منحنی و دایره می باشند.

طول قالب مدولار بتن ریزی دارای اندازه های ثابت 1، 1.5 و 2 متری هستند و در عرض متغیر و 9 سایز 10، 15، 20، 25، 30، 35، 40، 45 و 50 سانتی تولید می شوند . این قالب ها به طور کلی دارای 2 نوع قالب بتن مدولار تسمه ای جوشی و قالب مدولار قالب های فلزی مدولار بتن جهت اجرای قالب دیوار یکطرفه ، دیوار دو طرفه ، قالب ستون ، قالب فونداسیون و قالب سقف استفاده میشود.

قالب های مدولار بتن با تسمه جوشی در دو سایز استاندارد لبه 5 سانتی و لبه 6 سانتی و یا دوبل خم 5 سانی تولید میگردد و بنا بر نیاز پروژه ها ، یکی از این دو نوع تولید انتخاب می شود. که هر دو به منظور تحقق یک هدف طراحی و تولید می شوند.

اجزای تشکیل دهنده یک قالب مدولار بتن ریزی دارای یک ورق رویه یا کف ، تسمه های تقویت کننده بصورت پشت بند و 4 عدد تسمه پانچ شده در لبه های قالب بتن و پیرامون آن می باشد که تمامی اجزاء از جنس فولاد هستند. تسمه های موجود در قالب بتن مدولار نه تنها نقش تقویت کننده را برعهده دارند ، بلکه سبب متصل کردن قطعات قالب و پشت بند ها به یکدیگر می شود.

استفاده از قالب بتن مدولار چه مزیت هایی دارد؟

قالب فلزی مدولار بتن-2

امروزه با توجه به ویژگی ها و مزایایی که قالب فلزی مدولار بتن دارد بطور گسترده در ساخت انواع سازه های بتنی اعم از ، فونداسیون ، ستون ، دیوار و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از مهمترین ویژگی های قالب مدولار بتن که باعث شده است استفاده از این قالب بتن در مقایسه با قالب های دیگر یک مزیت به شمار رود، این است که می توان قالب مدولار بتن را بارها مورد استفاده قرار داد و در صورت نگهداری درست ( عدم پرتاب از ارتفاع) می توان عمر مفید آن را تا حد قابل توجهی نیز افزایش داد.

یکی دیگر از مزایای به کارگیری قالب بتن مدولار بتن، امکان استفاده از آن در ساخت و طراحی انواع گوناگونی از سازه های بتنی می باشد که این امر باعث می شود استفاده از این قالب تا حد زیادی سبب صرفه جویی در هزینه ها شود.

علاوه بر موارد گفته شده، استفاده از این قالب باعث می شود که سرعت ساخت و ساز تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کند و سازه های ساخته شده تناسب بسیار زیادی با شرایط اجتماعی و اقلیمی محیط داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید