You are currently viewing عوامل موثر بر فشار بتن

عوامل موثر بر فشار بتن

در این بخش از مقالات گروه صنعتی بوذرجمهر به عوامل موثر بر فشار بتن می پردازیم :

عوامل موثر بر فشار بتن ‎

یکی از فاکتورهای طراحی قالب ستون تعیین مقدار فشار جانبی بتن تازه ریخته شده است که چون قالب های ستون معمولا بطور سریع پر می شوند و اکثرا بتن ریزی یک ستون کمتر از یک ساعت زمان می برد مقدار فشار وارده قابل ملاحظه است که می توان به عوامل زیر اشاره نمود

عوامل موثر بر فشار بتن -1

1.سرعت بتن ریزی بتن (برحسب متر عمق بر ساعت) سرعت متوسط بالا آمدن بتن سرعت بتن ریزی گفته میشود که این عامل با مهمترین تاثیر را بر فشار جانبی دارد و حداکثر فشار جانبی با سرعت بتن ریزی متناسب است.

2.درجه حرارت بتن

3.نوع ارتعاش بتن داخلی یا خارجی

4.ضربه ناشی از ریزش آزاد بتن بر روی قالب

5.میزان روان بودن بتن (اسلامپ)

6.وزن بتن

7.مقدار و مکان آرماتوربندی

8.دمای محیط

9.فشار آب منفذی

10.حداکثر اندازه سنگدانه ها

11.مقطع قالبها

12.صافی قالبها

13.نفوذپذیری قالبها

14.نوع سیمان

15.روشهای بتن ریزی

16.مواد افزودنی

17.لرزش بتن

در مورد آیتم 6 که وزن بتن است تاثیر مستقیمی بر فشار جانبی دارد چرا که فشار هیدروستاتیک در هر نقطه از مایع در اثر وزن مایع فوقانی ایجاد می شود.

لرزش داخلی روش اولیه در متراکم ساختن بتن محسوب می شود تاثیر این لرزش در فشارهای جانبی موقت ، باعث افزایش 10 تا 20 درصدی موضعی آن نسبت به بیلچه زنی ساده بتن است

در مورد دما نیز در زمان بتن ریزی تاثیر مهمی بر فشارها دراد چرا که دما بر زمان گیرش بتن تاثیر می گذارد بنابراین ارتفاع مایع بیشتر به مفهوم ایجاد فشارهای جانبی بالاتر است.

در قالبهای ستون مربع و مستطیل :

در این گونه قالبها می توان با مشخص بودن مشخصات رویه قالب و پشت بندهای آن و با محدود نمودن تنش های برشی ، خمشی و تغییر شکل فشار مجاز بتن را تعیین نمود و از آنجا سرعت بتن ریزی ایمنی را تعیین نمود.

در قالبهای دیوار در سرعت های بتن ریزی کمتر ، بتن بخش تحتانی قالب شروع به سخت شدن می کند و فشار جانبی در زمان تکمیل بتن ریزی بخش های فوقانی قالب نسبت به فشار کامل مایع کمتر است.

فشارهای هیدورلیکی و تاثیر آن بر مقاومت بتن :

مقاومت فشاری یکی از المان های مقاومت بتن است و عواملی که درآزمایش مقاومت بتن موثر است : می توان به اندازه نمونه مورد نظر ، رطوبت و هندسه آن نمونه اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید