You are currently viewing راهکارهای کاهش هزینه قالب بندی در سازه های فلزی و بتنی

راهکارهای کاهش هزینه قالب بندی در سازه های فلزی و بتنی

در این بخش از مقالات گروه صنعتی بوذرجمهر به راهکارهای کاهش هزینه قالب بندی در سازه های فلزی و بتنی می پردازیم:

اقتصاد سازه های بتنی از مرحله طراحی شروع می شود و طراح باید درک خوبی از منطق قالب بندی داشته باشد. اغلب دو یا چند حالت مختلف سازه از دیدگاه طراحی جواب خوبی می دهند. با این وجود، ممکن است یکی از آنها هزینه ساخت کمتری داشته باشد.

راهکارهای کاهش هزینه قالب بندی در سازه های فلزی و بتنی-1

قابل ساخت بودن عبارتست از ساخت سازه بصورت سریعتر، آسانتر و کم هزینه تر که باید از اولین مراحل طراحی در نظر گرفته شود.

در این مقاله (راهکارهای کاهش هزینه قالب بندی در سازه های فلزی و بتنی) از عکسهای اختصاصی گروه صنعتی بوذرجمهر استفاده شده است.

اقتصاد قالب بندی از مرحله طراحی سازه آغاز می شود و در طی مراحل انتخاب مصالح قالب، نصب، برچیدن، نگهداری بین دفعات استفاده، استفاده مجدد از آن و غیره ادامه می یابد.

راهکارهای کاهش هزینه قالب بندی در سازه های فلزی و بتنی-2

در زمان طراحی سازه ، باید به روشهای ارائه شده زیر برای کاهش هزینه قالب بندی (کاهش قیمت قالبندی) توجه شود:

  • طراحی معماری و سازهای بطور همزمان انجام شود. در اینصورت، بدون اینکه نیازهای معماری و سازهای ساختمان فدا شوند، حداکثر صرفه اقتصادی قالب بندی تضمین شده است.
  • در زمان طراحی سازه، مصالح و روشهای ساخت، نصب و برچیدن قالب در نظر گرفته شود. نقشه کش یا کاربر فنی می تواند به سادگی سطوح پیچیده، اتصال بین اعضای سازهای و سایر جزئیات را رسم کند؛ اما با این حال ممکن است هزینه ساخت، نصب و برچیدن قالب زیاد

جهت رفع این مسئله راهکارهای متفاوتی می توان ارائه داد که ما در این مقاله به بررسی علل افزایش هزینه های قالب بندی در سازه ها و همچنین راهکارهایی جهت کاهش هزینه قالب بندی خواهیم پرداخت که دراین میان می توان به عوامل مهم ذیل اشاره نمود :

1. اگر در برخی از موارد از چوب جهت قالب بندی استفاده گردد باید این امر به کمترین میزان خود تقلیل یابد.
2. برای تمام تیرها و تیرچه ها از عمق یکسان استفاده گردد زیرا عمق های متفاوت منجر به افزایش قیمت فولاد و بتن مصرفی خواهد شد.
3. تا حد امکان از نیروهای کار ماهر و با تجربه به منظور قالب بندی استفاده گردد.
4. در صورت امکان استفاده از قالب های خاص بتن در این بخش باید کاهش یابد و حدالامکان در کاهش هزینه از قالب های مدولار استفاده شود بهتر خواهد بود.
5. قالب ها را پس از هر بار استفاده باید تمیز کرد و در جای مناسب نگهداری نمود.همچنین باید روغنکاری نمود و در صورت آسیب دیدگی نسبت به تعمیر اقدام کرد.
6. اگر برای قالب بندی از چوب استفاده می شود این چوب باید با کمترین مرغوبیت نیازهای اساسی قالب نظیر سختی ، استحکام و شرایط سطحی را تامین کند.
7. برای کل پروژه باید از یک الگوی قالب بندی واحد استفاده گردد اینکار باعث می گردد کارگران کار با قالبها را سریعتر و راحت تر یاد بگیرند و هزینه های مواد مورد نیاز قالب بندی نیز کاهش می یابد استفاده از دو مدل قالب تنها در پروژه های بزرگ قابل توجیه است.
8. هنگام طرح ریزی قالبها باید تمام جزئیات مربوط به قطعات و اجزای آنها مدنظر قرار گرفته شوند.اتوکد قالب بتن و نقشه های معماری کمک بسیاری در این خصوص خواهند کرد.
9. برای ساخت ، اجرا و قطعه بندی قالب ها باید از روش های استاندارد و اصولی استفاده شود تا سرعت و کیفیت اجرای کار بالا رود.
10. ارتفاع پانلهای آزاد باید براساس ابعاد استاندارد الوارها باشد.
11. تا حد ممکن بهتر است ابعاد ستون ها در ساختمان هیچ گونه تغییری نداشته باشند تا بتوان برای چند طبقه از قالب های موجود استفاده نمود.
12. اجرای همزمان طرح سازه ای و معماری منجر به صرفه جویی در قالب ها خواهد شد.
13. اگر قالبها را بتوان با امکانات موجود جابجا نمود و حمل کرد ، مسلما هزینه های حمل و نقل کاهش پیدا میکند.
14. طراحی و ساخت قالب ها باید به نحوی باشد که به سرعت بتوان آن ها را نصب یا باز کرد در اینصورت به طور چشمگیر در وقت و هزینه صرفه جویی خواهد شد.
15. مساحت ورقهای چند لایه زیاد است از این رو به منظور پوشش دال ها بهتر است از این ورقها استفاده شود در این صورت هزینه های اجرا کاهش پیدا خواهند کرد.

در نهایت خاطر نشان می نماید راهکارهای متفاوتی قابل ارائه است که در شرح فوق و به صورت اجمالی به بررسی برخی از این قبیل راهکارها پرداخته گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید