You are currently viewing داربستهای ساخت و ساز

داربستهای ساخت و ساز

در این بخش از مقالات گروه صنعتی بوذرجمهر به داربستهای ساخت و ساز می پردازیم:

با انواع داربستها در ساخت و ساز آشنا شوید

یکی از اقلام کاربردی در ساختمان سازی به داربست ها می توان اشاره نمود

در ذیل به فهرستی از انواع داربستها جهت استفاده در ساخت و ساز می پردازیم.

داربستها سازه هایی موقت هستند که برای نگهداری و حمایت کارگران و مواد و تجهیزات به هنگام ساخت مورد استفاده قرار می گیرند از این رو اجرای درست و ایمن آن از اهمیت ویژه ای برخورد است.

داربستها دارای جنسهای متعددی هستند که به فلزی ، چوبی ، آلومینیومی و غیره می توان اشاره نمود.

داربستهای ساخت و ساز-1

1. داربستهای ساخت و ساز منفرد یا تک

این داربست اغلب در سازه های آجری و سنگی کاربرد دارد این داربستها از لوله های عمودی و افقی و تیر عرضی تشکیل شده اند که این لوله های عمودی (Standards) به موازات دیوار و با فاصله حدود 2/1 متر از آن نصب می شوند. همچنین فاصله بین لوله های عمودی از هم حدود ۲ تا 5/2 متر می باشد.

فاصله بین لوله های افقی (Ledgers) که به منظور اتصال اعضای عمودی مورد استفاده قرار می گیرند بین 2/1 تا 5/1متر می باشد. تیرهای عرضی (Putlogs) نیز با فاصله بین 2/1 تا 5/1 متر از یک سر به دیوار و از سر دیگر به لوله های افقی متصل می شوند.

داربستهای ساخت و ساز-2

2. داربست نوع دوبل

داربست دوتایی به عنوان داربست سنگ تراش نیز شناخته می شود ، اساساً به این دلیل که به طور گسترده ای برای کارهای سنگ تراشی استفاده می شود. این نوع داربست به طور کلی قوی تر است و در مقایسه با داربست های لایه آجری (تک) پشتیبانی بهتری برای کارهای ساختمانی فراهم می کند.

داربست دوتایی از این نظر تفاوت دارد که دارای دو ردیف استاندارد است که برای پشتیبانی بهتر از یکدیگر جدا می شوند. توجه داشته باشید که در مورد داربست های لایه آجری به طور معمول یک ردیف استاندارد روی زمین ثابت می شود. بنابراین ، این داربست ضعیف تر در نظر گرفته می شود ، و باعث می شود داربست دو نفره برای بسیاری از مشاغل ساختمانی محبوب تر باشد.

ردیف اول استاندارد در داربست دوتایی در نزدیکی دیوار ثابت می شود در حالی که ردیف دوم استاندارد کمی دورتر از دیوار با فاصله حدود 1.5 متر از ردیف اول ثابت می شود. ردیف اول استانداردها در فاصله 20 تا 30 سانتی متری از دیوار قرار می گیرد. برای استحکام و دوام بیشتر داربست ، ترانس های همراه با مهاربندهای متقاطع روی دفترها قرار می گیرند.

3. داربست کنسول یا دروازه ای

یکی از خاص ترین انواع داربست نوع کنسول یا دروازه ای است. در این نوع از داربست، استانداردها (تیرهای عمودی) به‌وسیله مجموعه‌ای از سوزن‌های فرو رفته در دیوار پشتیبانی‌ می‌شوند. در نوع دیگری از این داربست، سوزن‌ها از طریق شکاف‌هایی که از قبل در دیوار ایجاد شده است محکم‌ می‌شوند. در هنگام اجرای این نوع از داربست باید احتیاط کرد و از کیفیت نصب سوزن‌ها مطمئن شد. به طور کلی تحت شرایط زیر از این نوع از داربست استفاده‌ می‌کنند:

  • هنگامی که سطح زمین ظرفیت یا تحمل برای قرارگیری و نصب تیرهای قائم را ندارد.
  • هنگامی که زمین نزدیک به دیوار باید خالی باقی بماند.
  • هنگامی که بخش‌های بالایی دیوار در حال ساخت است.

4. داربستهای ساخت و ساز معلق

داربست های تعلیق قابل تنظیم دو نقطه ای که به عنوان داربست های مرحله تاب نیز شناخته می شوند ، شاید رایج ترین نوع داربست های معلق باشند. آویزان توسط طناب یا کابلهای متصل به رکابها در هر انتهای سکو ، آنها معمولاً توسط واشرهای پنجره در آسمان خراش ها مورد استفاده قرار می گیرند ، اما در ساخت و سازهای بلند نیز نقش برجسته ای دارند.

توجه: بجز در مواردی که مشخص شده باشد ، داربستهای قابل تنظیم اساسی در این ماژول برای داربستهای قابل تنظیم با یک نقطه ، قابل تنظیم چند نقطه ، آویز داخلی ، تیرآهن ، چند سطح و شناور نیز اعمال می شوند.

این داربست‌های به نوعی محرک هم هستند و‌ می‌توان آن‌ها را با استفاده دست یا موتورهای برقی بالا و پایین برد. این نوع از داربست‌ها به طور عمده در کارهای کم اهمیت‌تر و جزئی‌تر مانند تعمیرات و رنگ‌کاری استفاده‌ می‌شوند.

داربستهای ساخت و ساز-3

5. داربست های قفسی

داربستهای قفسی شامل یک قفس ساده بوده که با پایه های عمودی که در فاصله های منظم از هم قرار گرفته اند پشتیبانی می شود. قابلیت استفاده هم برای کارهای داخل ساختمان و هم بیرون ساختمان دارد. در دو نوع قفسی با یک جایگاه کار (یک طبقه) و قفسی با بیش از یک جایگاه کار (بیش از یک طبقه) می باشند.

داربست های قفس پرندگان معمولاً در ساختمانهایی که دسترسی به آنها ضروری است ، در سطوح بالا ، به عنوان مثال سقفها ، مورد استفاده قرار می گیرند. قفس پرنده یک داربست مستقل است که متشکل از بیش از دو ردیف استاندارد در هر دو جهت متصل به تیرهای دفتر در هر ارتفاع بالابر است. بالابر بالایی شکل گرفته است تا بستر دسترسی را برای کار تشکیل دهد.

  داربست قفس پرنده را می توان با بیش از یک ارتفاع بالابر یا یک بالابر به سرعت ساخت. چندین محفظه داربست می توانند به هم متصل شوند تا مناطق وسیعی از دسترسی مداوم را فراهم کنند. بخشها را می توان تا حدی برای سرعت و صرفه جویی کرد.

6. داربست زیر پا

سکوهای کاری متشکل از زیرانداز فلزی (قاب پشتیبانی با سه پایه یا فرم V معکوس) و تخته های افقی یا عرشه فلزی. این قطعات نیز می توانند از چوب ساخته شوند. از آنها تا ارتفاع 3 متر می توان استفاده کرد.

هنگام استفاده در بالکن ها ، تراس ها یا مجاورت دهانه هایی که خطر سقوط آنها بیش از 2 متر است ، باید از محافظت جمعی (نرده ها ، شبکه ها و غیره) استفاده شود.

7. داربست ثبیت شده

داربستهای تثبیت شده که از فولاد ساخته شده اند توسط کوپلینگ و قاب های مخصوص بسته می شوند و به راحتی از بازار قابل تهیه می باشند. از مزیت های این نوع داربست ساختمانی امکان تغییر ارتفاع آن می باشد. همچنین به منظور افزایش استحکام آنها از تیرهای شیب دار استفاده می گردد.

داربست‌های تثبیت شده از فلز و فولاد ساخته شده که با استفاده از کوپلر‌ها و قاب‌هایی خاص به یکدیگر متصل‌ می‌شوند. این انواع از داربست‌ها طبق یک دستورالعمل ساده سر هم‌ می‌شوند و به راحتی‌ می‌توان آن را از بازار تهیه کرد. در این نوع از داربست، بستری که کارگران روی آن فعالیت‌ می‌کنند به طوری طراحی شده است که‌ می‌توان ارتفاع آن را تغییر داد. در انواع این داربست که ارتفاع زیادی دارند از تیر‌های شیب‌دار برای دادن استحکام بیشتر استفاده‌ می‌شود.

8. داربست کوییک استیج (kwikstage scaffolding) یا (quickstage scaffolding)

 از مدرن ترین انواع داربست ساختمان می باشد که در ساخت آن از ورق های گالوانیزه استفاده می گردد. کویک استیج از مزایایی همچون نصب سریع و آسان و مقاومت بالا برخوردار می باشد. همچنین این نوع از داربست های جدید ، قابل استفاده در تمام پروژه ها اعم از کوچک و بزرگ می باشند.

سیستم داربست کویک استیج (Kwikstage) با استفاده از فولاد گالوانیزه ساخته‌ می‌شود. باز و بسته کردن این نوع از داربست‌ها با توجه به راهنمای آن بدون دردسر صورت‌ می‌گیرد. این نوع از داربست برای پروژه‌های بزرگ و کوچک بسیار مفید است. این داربست با توجه به سیستم متصل‌کنندگی بسیار مقاوم‌ می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای انواع داربست‌ها باشد. این نوع از داربست را‌ می‌توان در ارتفاع‌های مختلف ساخت و به کار برد.

9. داربستهای ساخت و ساز متحرک

داربست متحرک که با نام داربست آسانسوری و پلت فرم نیز شناخته می شود، در پروژه های با ارتفاع زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

از دیگر استفاده های آن می توان در نماسازی و یا تخریب نما اشاره نمود. در واقع داربست متحرک ، نوعی داربست جدید بوده که به دو دسته تک پایه و دو پایه تقسیم بندی می شود.

نوع تک پایه آن قابلیت پوشش تا عرض ۱۰ متر از ساختمان و نوع دو پایه قابلیت پوشش تا ۲۳ متر از عرض ساختمان را دارا می باشد. نصب و برچیدن این نوع از داربست های جدید بسیار آسان است.

10. داربست بورد

این داربست ها که از انواع کوچک و قابل حمل هستند در فضاهای داخلی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

در داربست‌های نوع بورد، بستری که کارگران روی آن مشغول به فعالیت هستند به وسیله تیر‌های افقی و عمودی قابل حرکت پشتیبانی‌ می‌شود و‌ می‌توان ارتفاع این بستر را تغییر داد. علاوه بر این در یک انتهای تیر‌های عمودی برای حرکت کل داربست نیز چرخ‌هایی در نظر گرفته شده است.

این نوع از داربست به دلیل متحرک بودن و اندازه نسبتاً کوچکی که دارند برای کار در فضاهای داخلی مانند رنگ‌کاری و تعمیرات تا ارتفاع تقریباً 5 متری بسیار مناسب هستند.

11. داربستهای ساخت و ساز فلزی

داربست‌های فلزی با استفاده از لوله‌های فولادی یا فلزی ساخته‌ می‌شود که با استفاده از کوپلرهای یا متصل کننده‌هایی فولادی به یکدیگر چفت شده‌اند.

باز و بسته کردن این نوع از داربست‌ها بسیار ساده است و از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از آن به شمار‌ می‌رود. از دیگر ویژگی‌های این نوع از داربست‌ می‌توان به استحکام بسیار بالا، پایداری و ماندگاری بالا و مقامت در برابر آتش اشاره کرد. اگرچه این داربست‌های بسیار پرهزینه هستند اما استفاده از آن بستر بسیار ایمنی را به ویژه برای کارگران فراهم‌ می‌کند و از این رو هم استفاده از آن‌ها در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید