You are currently viewing داربست نوع دوبل

داربست نوع دوبل

در این بخش از مقالات گروه صنعتی بوذرجمهر به داربست نوع دوبل می پردازیم:

انواع داربست مورد استفاده در ساخت و ساز

مواردی که در زیر فهرست شده‌اند از مهم‌ترین و متداول‌ترین انواع داربست‌های مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز هستند ، که امروز و در این مقاله ما به اولین مورد (شماره 1) که در زیر فهرست شده اند می پردازیم:

  1. داربست دوبل
  2. داربست منفرد یا تک
  3. داربست دروازه‌ای یا کنسول
  4. داربست معلق
  5. داربست بورد
  6. داربست فلزی
  7. داربست تثبیت شده
  8. داربست کویک استیج

علاوه بر اینکه در بالا فهرست انواع داربست ذکر شده است ، نیاز دانستیم تا قبل از پرداختن به داربست مصالح یا دوبل ، به اجزای تشکیل دهنده داربست بپردازیم تا با اطلاعات بیشتری به سراغ این داربست مهم و پرکاربرد برویم.

داربست نوع دوبل-1

اجزای تشکیل دهنده داربست

  1. ستون داربست
  2. لوله‌های سرتاسری افقی
  3. لوله‌های زیرتخته‌ای
  4. شمع مایل
  5. لوله‌های مهار
  6. قید دیواره درگاهی
  7. قید
  8. دستک‌های افقی داربست یا لوله‌های عرضی
  9. میله اتصال شکاف دار
  10. پایه مهار
  11. اتصالات جهت پل زیر سقف
  12. پل
  13. بست پله‌ای داربست و صفحه پله
  14. بست بوشی
  15. بست گردان
  16. بست راست‌گوشه
  17. بست لوله زیر تخته‌ای
  18. بست خاردار
  19. مهار انتهایی
  20. صفحه زیرستون
  21. پایه قابل تنظیم
  22. توپی‌های پلاستیکی

داربست نوع دوبل-2

داربست مصالح یا دوبل

داربست نوع دوبل معمولا برای مسالح ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرند و به همین دلیل داربست مصالح نیز نامیده میشوند.

در دیوارهای سنگی ایجاد سوراخ برای نگهداری چوبست در دیوار سخت است بنابراین دو ردیف داربست در کنار هم بنا میشوند تا سازه را محکم تر کنند. داربست اول 20 تا 30 سانتی متر از دیوار فاصله دارد و داربست بعدی از داربست اول یک متر فاصله دارد. سپس چوبستها طوری قرار میگرند که توسط هر دو داربست حمایت شوند.

برای محکم تر ساختن این سازه میتوان از تیرهای مهار کننده و بست استفاده کرد ، این داربست همچنین داربست مستقل نیز نامیده میشود ؛ داربست دوتایی به عنوان داربست سنگ تراش نیز شناخته می شود ، اساساً به این دلیل که به طور گسترده ای برای کارهای سنگ تراشی استفاده می شود.

این نوع داربست به طور کلی قوی تر است و در مقایسه با داربست های لایه آجری (تک) پشتیبانی بهتری برای کارهای ساختمانی فراهم می کند.

تفاوت داربست دوتایی با دیگر داربست ها

داربست دوتایی از این نظر تفاوت دارد که دارای دو ردیف استاندارد است که برای پشتیبانی بهتر از یکدیگر جدا می شوند. توجه داشته باشید که در مورد داربست های لایه آجری به طور معمول یک ردیف استاندارد روی زمین ثابت می شود. بنابراین ، این داربست ضعیف تر در نظر گرفته می شود ، و باعث می شود داربست دو نفره برای بسیاری از مشاغل ساختمانی محبوب تر باشد.

ردیف اول استاندارد در داربست دوتایی در نزدیکی دیوار ثابت می شود در حالی که ردیف دوم استاندارد کمی دورتر از دیوار با فاصله حدود 1.5 متر از ردیف اول ثابت می شود. ردیف اول استانداردها در فاصله 20 تا 30 سانتی متری از دیوار قرار می گیرد. برای استحکام و دوام بیشتر داربست ، ترانس های همراه با مهاربندهای متقاطع روی دفترها قرار می گیرند.

نکته

 {( به دلیل برخورد دو ردیف استاندارد با زمین است که از این چارچوب به عنوان داربست دوتایی یاد می شود. )}

در حالی که یک انتهای بتونه به طور معمول در سوراخ های ایجاد شده در دیوار در صورت ایجاد داربست لایه آجری ثابت می شود ، چاله ها با داربست های دوتایی با دیوار ثابت نمی شوند. به این ترتیب داربست های دوتایی یا ماسونی کاملاً از سطح دیوار مستقل هستند. همچنین کاملاً نیازی به سوراخ کاری روی سطح دیوار نیست

از این نوع داربست ها ، که  استفاده از آنها در کشورمان بسیار رایج است ، داربست‌های دوبله در بناهای سنگی مورد استفاده قرار می‌گیرند و دلیل آن هم این است که در دیوارهای سنگی ایجاد حفره در دیوار برای ایجاد محلی جهت نصب تیر عرضی بسیار سخت است؛ بنابراین دو ردیف از داربست ساخته‌ می‌شود تا از استحکام آن اطمینان حاصل کرد.

ردیف اول 20 تا 30 سانتیمتر از دیوار فاصله دارد و ردیف دوم هم 1 متر از ردیف اول فاصله دارد. با ثبیت دو ردیف در مرحله بعد نسبت به نصب تیر عرضی (پوت لاگ) اقدام‌ می‌شود که توسط دو ردیف پشتیبانی‌ می‌شود. برای دادن استحکام بیشتر به داربست از تیر‌های شیب‌دار استفاده‌ می‌کنند.

سخن آخر

داربست‌های کاربردهای بسیاری متنوعی در صنعت ساخت و ساز دارند و در انواع مختلفی هم در دسترس هستند. استفاده از نوع خاصی از داربست به شرایط عملیات ساختمانی بستگی دارد. به طور کلی داربست‌ها اجزای ساختمانی بسیار منعطفی هستند و تغییرات زیادی را می‌توان روی آن‌ها پیاده کرد ، امیدواریم در زمینه داربست نوع دوبل اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید