You are currently viewing همه چیز قالب ستون گرد

همه چیز قالب ستون گرد

در این بخش از مقالات گروه صنعتی بوذرجمهر به همه چیز قالب ستون گرد می پردازیم:

گروه صنعتی بوذرجمهر قالب های گرد ستون را با توجه به قطر و ارتفاع طراحی و تولید می نماید تولید قالب های گرد به جهت حساسیت قطر با دستگاه های تمام اتوماتیک برش و نورد ساخته می شود و برای قالب بندی و بتن ریزی استوانه ای و گرد ساخت ستون پل ها ، مساجد ، هتل ها ، ساختمان ها و مجتمع های اداری و تجاری کاربرد دارد لازم بذکر است که در پروژه های مربوط به اماکن عمومی برای ایجاد جلوه زیبا و شکیل پس از پایان بتن ریزی دور ستون ها پوششی ایجاد نمی کنند زیرا از نظر معماری ستون گرد بتنی بدون پوشش جلوه زیباتری خواهد داشت.

همه چیز قالب ستون گرد-1

در این مقاله (همه چیز قالب ستون گرد) از عکسای اختصاصی گروه صنعتی بوذرجمهر استفاده شده است.

بیشترین کاربرد قالب ستون گرد برای ساخت ستون می باشد

این نوع قالب ‌ها از مزایای خاصی برخوردار هستند که شامل:

  • کار کردن با این قالب‌ ها بسیار راحت و آسان می ‌باشد.
  • همچنین استفاده از قالب گرد باعث تسریع عملیات اجرا خواهد شد.
  • زیبایی کار موقع استفاده از این قالب‌ ها دو چندان خواهد بود.

همه چیز قالب ستون گرد-2

نکات طراحی قالب ستون گرد :

از نکات مهم موقع طراحی این است که این گونه قالب‌ها به چه تعداد دفعاتی استفاده شده‌اند.

 پس در هر مرحله به ارتفاع بتن‌ ریزی توجه کنید. بنابراین بهتر است تجهیزات بتنی و ارتفاع ستون بتنی را قبل از شروع کار پیش بینی کرد. همچنین اگر سرستون وجود داشته باشد باید به مشخصات هندسی آن توجه داشت.

در صورتی که قطر ستون‌ های گرد از یک متر کمتر باشد نیازی به استفاده از کلاف فولادی نیست. اما اگر قطر بزرگ‌ تر باشد برای جلوگیری از تابیدگی و تغییر شکل مقطع باید از کلاف استفاده کرد؛ به این صورت که کلاف را به مقطع جوش می‌ زنند. بهترین محل برای نصب قلاب جرثقیل و تجهیزات جانبی روی آن می‌ باشد.

به بخش بالای ستون سرستون گفته می ‌شود که گاهی اوقات به صورت جدا از بدنه ستون ساخته می‌ شود. این کار مانع از ساخت مجدد قالب جهت تطابق با اندازه‌ های مختلف تیرها انجام می ‌شود. موقع ساخت دال ‌های بتنی تخت همزمان با قالب بندی سرستون قارچی قالب بندی دال هم انجام می‌ شود.

ستون ‌ها بر اساس شکل و نحوه اجرا به چند دسته اعم از ستون با مقطع گرد، ستون با مقطع مربع، ستون با مقطع مستطیل و ستون با مقطع چند ضلعی تقسیم می‌ شوند. در اجرای قالب گرد ستون، پس از اجرای مرحله آرماتوربندی، بعد از بستن میلگردهای عمودی ستون و خاموت‌ ها و سنجاق‌ های مربوط به ستون گرد، در نهایت با نصب اسپیسرهای مناسب ستون گرد را آماده قالب بندی می ‌کنند.

سپس سطح قالب فلزی گرد را با روغن مخصوص قالب فلزی لغزنده می ‌کنند و با این کار عملیات قالب بندی ستون گرد شروع می ‌شود. در آخر پنل ‌های قالب گرد را توسط پین و گوه و بست کلمپس به یکدیگر وصل می‌ کنند که پس از شاقول شدن ستون آماده بتن ریزی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید