You are currently viewing روشهای برش ورق آهن

روشهای برش ورق آهن

در این بخش از مقالات گروه صنعتی بوذرجمهر به روشهای برش ورق آهن می پردازیم:

کاربرد فلزات در صنایع و ساختمان سازی سالیان درازی است که به طور روزافزون افزایش یافته است. عملیات مختلفی بر روی فلزات صورت می گیرد تا فلزات، در شکل و شمایل دلخواه به کار گرفته شوند. عملیاتی از قبیل برشکاری وجوشکاری عمده ترین فعالیت هایی هستند که بر روی فلزات انجام می شود. در این مقاله می خواهیم مختصری در خصوص برشکاری ورق آهن صحبت کنیم. در این زمینه روش های مختلف برشکاری فلزات را برشمرده و در خصوص برش ورق آهنی جزئیاتی را بیان می نماییم.

روشهای برش ورق آهن-1

انواع روش های برشکاری

برشکاری با توجه به تجهیزات مصرفی و همچنین شرایط دمایی برش به دو دسته عمده تقسیم می شود

  • برشکاری سرد
  • برشکاری گرم

به طور کلی برشکاری فلزات در شرایطی که دمای فلز در حالت تعادل با دمای محیط باشد را برش کاری سرد می گویند. بدیهی است در برشکاری سرد تجهیزاتی نظیر اره ، گیوتین و قیچی کاربرد دارند. این گونه تجهیزات باعث بالا رفتن اساسی دمای فلز نمی شوند. در برشکاری گرم تجهیزاتی به کار می رود که باعث می گردد دمای فلز بالا رفته و بر اثر این افزایش دما عمل برشکاری انجام پذیرد.

روشهای برش ورق آهن-2

مزایای برشکاری سرد

  • حفظ خواص فلز

با توجه به اینکه در هنگام برش سرد دمای فلز افزایش محسوسی ندارد، خواص فلز که عموما تابع دمای فلز می باشد، تغییر نمی کند. مخصوصا در مورد ورق آهن. در صورتی که دمای ورق فولادی بالا رود و سرد شدن آن تحت کنترل نباشد می تواند منجر به تردی ورق شود. بنابر این با برش ورق به صورت سرد می توان بدون تغییر در خواص فیزیکی آن شکل مورد نظر را ایجاد نمود.

  • انعطالف برشکاری به لحاظ شکل و طول

استفاده از تجهیزاتی نظیر گیوتین، قیچی و اره که در برش کاری سرد رایج هستند امکان اینکه ورق آهن را به اشکال مختلف برش دهیم، به وجود می آورد. از اشکال هندسی ساده گرفته تا اشکال پیچیده، حروف الفبا و تصاویر مختلف در برشکاری سرد به راحتی امکان‌پذیر است

  • پرتی کم

در برش سرد مقدار کمی پرتی ایجاد می شود. پرت یا ضایعات به آن قسمت از ورق آهن گفته می شود که در اثر برش عملا غیرقابل استفاده میگردد. گاهی پرت ورق به صورت کناره ورق است و گاهی به صورت تکه های پراکنده. با استفاده از برش سرد می توان ضایعات را به حداقل رساند. در روشهایی مانند واتر جت و یا برش با قالب می توان با طراحی درست برش، به ماکزیمم سطح مفید در برشکاری دست پیدا کرده و در مصرف ورق آهن صرفه جویی زیادی به عمل آورد. با توجه به قیمت ورق آهن در ضخامت های مختلف این مزیتی بسیار مطلوب به حساب می آید

  • سرعت برشکاری

در روش برشکاری ورق به صورت سرد سرعت برش به اندازه ای زیاد است که می توان به صورت انبوه اشکال یک شکل و هم اندازه را تولید نمود

  • عدم تولید گازهای سمی و آلاینده

با توجه به اینکه در برشکاری سرد از روشهای نیازمند به وجود شعله و مشعل بی نیاز هستیم، عملا در این روش ها میزان تولید گازهای آلاینده و سمی صفر خواهد بود.

معایت برشکاری سرد

  • هزینه متریال مصرفی بالا

قیچی ها، صفحه های سنگ فرز، تیغه الماس ها، گیوتین و اره ها موارد مصرفی هستند که پس از مدتی اعمال برش بر روی ورق و دیگر محصولات فولادی فرسوده شده و دیگر قابل استفاده نیستند. از این رو مصرف متریال در برش های انبوه می تواند بالارفته و در کل هزینه کار را افزایش دهد.

  • محدودیت مکانی ابزار برشکاری

دستگاه هایی که می تواند برش کاری سرد انجام دهد معمولا در محلی ثابت و با تکیه بر زمین عملیات برشکاری را انجام می دهند. این دستگاه ها نظیر گیوتن به دلیل به کار رفتن جک های هیدرولیکی قوی و یا تجهیزات پنوماتیک دارای وزن بسیار بالایی هستند از این رو امکان اینکه این دستگاه را به دوش بکشیم و در هر جا عملیات برشکاری را انجام دهیم بسیار پایین است. به همین دلیل به طور کل می توان محدودیت مکانی را برای ابزار برشکاری سرد یک عیب عمده به حساب آورد.

  • مزایای برشکاری گرم

سرعت برشکاری در حجم زیاد

یکی از مهمترین مزایایی که می توان برای برشکاری گرم برشمرد سرعت انجام عملیات برشکاری می باشد. به عنوان مثال در یک کارگاه که نیاز به برش میلگرد به تعداد انبوه می باشد، اگر از روش های برشکاری گرم استفاده شود می توان با سرعت بسیار بالایی میلگردهای زیادی را برش داد. یا در مواردی که برشکاری ورق با ضخامت بالا مد نظر باشد انجام برشکاری به روشهای سرد یا غیر ممکن و یا زمان بسیار زیادی می طلبد در حالیکه در روش های برشکاری گرم می توان با سرعت بالایی ورق آهن صخامت بالا را برش داد.

دیدگاهتان را بنویسید