You are currently viewing بیس پلیت چیست ؟

بیس پلیت چیست ؟

در این بخش از مقالات گروه صنعتی بوذرجمهر به این سوال که بیس پلیت چیست ؟ (صفحه ستون یا بیس پلیت چیست ؟) می پردازیم:

صفحه ستون یا بیس پلیت را بیشتر بشناسبم:

ورق سیاه و مسطح است که بین ستون و بتن برای اتصال بیشتر قرار می گیرد. عملکرد صفحه ستون وزن و فشار وارده ی ستون را که بر بتن یا فنداسیون وارد می شود توزیع یا پخش می کند. و همچنین عمل اتصال تیر به بتن را نیز ایفا می کند زیرا ستون به تنهایی نمی تواند به بتن یا فنداسیون متصل شد اینجاست که بیس پلیت به ما کمک می کند.

نکته:

صفحه ستون تنش وارده به ستون را کاهش می دهد.

بیس پلیت چیست ؟-1

انواع اتصال صفحه ستون

صفحه ستون در دو نوع مفصلی و گیردار به فنداسیون متصل می شود.


  • اتصال گیردار

اگر از اتصال گیر دار برای صفحه ستون استفاده شود باید انکر بولت ها به اندازه کافی بلند باشد تا صفحه ورق نچرخد. همچنین برای کاهش چرخش صفحه ستون باید ضخامت بالا باشد. اتصال گیر دار تمام نیروهای فشاری و برشی و خمشی را به فنداسیون منتقل می کند.

  • اتصال مفصلی

برای ساختمان های چند طبقه به کار می رود. فنداسیون نیروی کششی بین صفحه ستون و تیر را کاهش می دهد. اتصال مفصلی نیروهای برشی و فشاری آهن آلات به فنداسیون را منتقل می کند.

بیس پلیت چیست ؟-3

ابعاد صفحه ستون

ابعاد صفحه ستون به بار ستون ( ثقلی ) و بار لنگری ( زلزله ) و … ارتباط دارد. که هرچه تحمل بار بیشتر باشد به تناسب ابعاد و ضخامت صفحه ستون را تحت تاثیر قرار میدهد.

مراحل اجرای بیس پلیت

اجرای صفحه ستون یا همان بیس پلیت از نکات حائز اهمیتی برخوردار است, هرچند که کل مراحل در چند دقیقه انجام میشود ولی باید توجه داشت که قسمت اصلی در روند ساختمان سازی میباشد چرا که ستون ها بروی این صفحه اجرا میشود. از این رو مراحل اجرای صفحه گذاری در زیر به صورت کامل توضیح داده شده است.

بیس پلیت چیست ؟-2

صفحه ستون گذاری

تعیین محل قرارگیری باید بعد از آکس بندی و ریسمان کشی انجام شود. یکی از حساس ترین و دقیق ترین کار ساختمان صفحه گذاری می باشد.

هواگیری صفحه ستون

که به این عمل رگلاژ نهایی نیز می گویند که با تراز به صورت کاملا دقیق آکس ها را چک کرده و بیس پلیت را پیاده می کنیم.

قیمت صفحه ستون

صفحه ستون که در بین مهندسان به نام قیمت بیس پلیت معروف است به دلیل تغییر روزانه نرخ ارز و آهن همیشه مایه دستخوش قرار میگیرد ولی نکته مهم در قیمت صفحه ستون این است که قیمت آن همان قیمت ورق برشی میباشد و فقط هزینه سوراخ کاری به آن اضافه میشود

دیدگاهتان را بنویسید