You are currently viewing انواع قالب های بتن

انواع قالب های بتن

در این بخش از مقالات گروه صنعتی بوذرجمهر به انواع قالب های بتن می پردازیم:

انواع قالب های بتن :

  • قالب بتن مدولار
  • قالب بتن مدور
  • قالب بتن خاص
  • قالب فلزی بتن

اکثر معایبی که قالب های چوبی داشت را برطرف کرد همانند ضریب تکرار پذیری بالا سرعت در ساخت ، قالب بندی و سطح نسبتا صاف و صیقلی که ایجاد میکرد .

قالب بتن فلزی دارای سایز های استاندارد که از عرض 10 سانتی متر شروع با مضربهای عدد 5 نهایتا تا عرض 50 سانتی متر تولید میشود .

انواع قالب های بتن-1

طول استاندارد این قالبها نیز ، 1 متری ، 1.5 متری و 2 متری است جهت قالب بندی ستونها غالبا از کنج های بیرونی (5*5 ) – ( 5*10) و (10*10) و طول کنجها بدلیل اینکه درز قالبها و کنجها روبروی هم نیافتد معمولا 1.5 متری انتخاب می کنند. قالب های مذکور بدلیل مدولار بودن در قسمت های مختلف پروژه مثل فونداسیون ، ستون ها (در ابعاد مختلف ) ، دیوار ها و تیر و دال قابلیت کاربرد دارد که البته جهت تسریع در امر قالب بندی بهتر است در قالب بندی دیوارها از پنلهای بزرگتر استفاده شود .

جهت مهار قالب بتن که در زیر پلها و یا سقفها بسته میشود در صورت کم بودن ارتفاع و کم بودن حجم بتن از جک سقفی و در غیر اینصورت غالبا از داربست مثلثی استفاده میشود . برای تولید قالب فلزی بتن ، در قالبهای جوشی ( تسمه ای) از ورق 3 میل برای کف و ورق 5 میل برای تسمه های آن استفاده میشود ولی در قالب های خم ، کلا با ورق 3 میل تولید می شود . بنابرین وزن هر متر مربع قالب بتن جوشی لبه 5 سانت ، 40 کیلو گرم – لبه 6 سانتی 43 کیلو گرم و قالب بتن لبه خم ، حدود 37 کیلو گرم در هر متر مربع وزن دارد .

قالب های لبه خم با اینکه سبک و مقاوم هست ، برای اجرای دیوارهایی که نیاز به اجرای اکسپوز دارند مناسب نیست . بدلیل اینکه باتوجه به خم شدن کنار قالب (تسمه ها) وقتی قالب ها در کنار هم قرار میگیرند کاملا بهم نمی چسبند بنابراین بعد از بتن ریزی و دکفره کردن قالب ها ماهیچه های بتنی کاملا مشهود است .

انواع قالب های بتن-2

انواع قالب بندی با قالب فلزی بتن:

  • قالب بندی فونداسیون
  • قالب بندی ستون ( چهارگوش ، گرد و چند ضلعی)
  • قالب بندی دیوارهای یکطرفه و دو طرفه
  • قالب بندی تیرها
  • قالب بندی دال بتنی
  • قالب بندی سرستون
  • پلانهای خاص

علاوه بر نوع قالب بندی ، موقعیت پروژه ( از نظر محدویت فضا ) و داشتن امکاناتی نظیر تاورکرین و جرثقیل نیز در زمان قالب بندی موثر است .

هر نفر قالب بند حرفه ای قادر است روزانه 20 متر مربع قالب بتن را جهت قالب بندی فونداسیون و و قالب بندی ستون ها مونتاژ نمایید .در حالیکه این مقدار در قالب بندی دیوار یکطرفه در حالت ایده آل ( بدلیل سختی کار در مهار قالب بتن ) حداکثر 10 متر مربع میباشد .

در اجرای قالب بندی دیوار دوطرفه سرعت قالب بندی نسبت به دیوار یکطرفه 1.5 برابر افزایش می یابد ( یعنی روزانه 15 متر مربع بازای هر نفر قالب بند حرفه ای ) و در قالب بندی سرستون ها و خاص این رقم به روزانه تا 1.5 مترمربع هم میرسد .

ضمنا زمان صرف شده برای دمونتاژ تقریبا نصف زمان مونتاژ میباشد. جهت بازدید از صفحه قالب بتن قوسی کلیک کنید . تمام موارد ذکر در صورت استفاده از قالب مدولار می باشد که در صورت استفاده از قالب لارج پنل سرعت اجرا بالاست ( هر نفر حدود 25 متر مربع در روز) و کیفیت بتن اجرا شده هم به مراتب بالاتر از قالب مدولار خواهد بود.

مقایسه انواع قالب از لحاظ قیمت و کیفیت

قالب بتن با استفاده از ورق st37 تولید می گردد ضخامت ورق های استفاده شده در قالب فلزی بتن مدولار در قالب های جوشی رویه قالب ها از ورق 3 میل و تسمه ها از ورق 5 میل تولید می گردد. ولی در قالب های لبه خم (طرح ارس) کلا از ورق 3 میل به صورت یکپارچه استفاده می شود برای اطلاع از تفاوت قالب ها پیشنهاد می کنیم مقاله تفاوت قالب بتن لبه خم و جوشی را مطالعه فرمایید.

کیفیت ورق قالب بتن

برای تولید قالب فلزی معمولا از ورق کارخانه فولاد مبارکه استفاده می شود که کیفیت این ورق نسبت به ورق کارخانه های دیگر خیلی بهتر و مناسب برای تولید و ساخت قالب بتن است.

با توجه به اینکه ورق اصلی ترین مواد اولیه قالب فلزی بتن است به این نتیجه میرسیم که هر چقدر کیفیت ورق استفاده شده بهتر باشد محصول نهایی با کیفیت تر خواهد بود. از دیگر عواملی که در کیفیت قالب فلزی بتن تاثیر دارد جوش قالب بتنی است جوش کاری معمولی در اثر ضربه میشکند و به همین دلیل بعضی از پیمانکاران ترجیح می دهند قالب های لبه خم خریداری کنند بهترین روش برای جوشکاری و جلوگیری از شکستن جوش ها استفاده از جوشکاری co2 است این نوع جوش میزان شکنندگی جوش را در حد خیلی خیلی زیاد پایین می آورد.

برای مقایسه این دو مدل جوشکاری این جمله را بیان میکنیم که خال جوش co2 خیلی بهتر از جوش جوشکاری شده با دستگاه جوش معمولی است. تمامی قالب فلزی بتن هایی که از شرکت بوذرجمهر خریداری میکنید تولید شده با ورق فولاد مبارکه و جوشکاری شده با جوش co2 می باشد. در تصویر زیر می توانید عکس قالب بتن با ورق فولاد مبارکه و یا ورق دیگر شرکت ها را مشاهده کنید تا از لحاظ ظاهری آشنایی بیشتری با این دو مدل قالب بتون داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید