You are currently viewing کاربرد و مزایای ورق گالوانیزه

کاربرد و مزایای ورق گالوانیزه

در این بخش از مقالات گروه صنعتی بوذرجمهر به کاربرد و مزایای ورق گالوانیزه می پردازیم:

ورق گالوانیزه

به ورق فولادی گالوانیزه شده توسط روی گفته می شود. یکی از روش های محافظت از خوردگی گالوانیک است که توسط پوشاندن فلز مادر توسط لایه ای از فلز محافظ ( که معمولا فلز روی است) انجام می شود.

در این حالت پوشش خورده شده و فلز مادر محافظت می شود. این فرآیند نوع خاصی از حفاظت گالوانیکی است. میزان مقاومت پوشش گالوانیزه متناسب با ضخامت آن است. این روش یکی از اقتصادی ترین روش های محافظت فولادها در محیط های خورنده است.

کاربرد و مزایای ورق گالوانیزه-1

روش های متفاوتی برای گالوانیزه نمودن فولاد و ورق های فلزی وجود دارد, از بهترین و اقتصادی ترین روش های گالوانیزه نمودن ورقهای آهنی, غوطه وری ورق آهنی در حوضچه مذاب است

میزان پوشش گالوانیزه (ضخامت روی ) بر روی ورق ها و سایر مقاطع فولادی متفاوت می باشد. میزان پوشش گالوانیزه ورق ها بر اساس جرم پوشش فلز روی (ZN) آنها تعیین می گردد. که می تواند از 1۰۰ تا 35۰ گرم بر متر مربع باشد.

از نظر ظاهری نیز ورق گالوانیزه به سه نوع ورق گالوانیزه بدون گل, ورق گالوانیزه گل ریز و ورق گالوانیزه گل درشت تقسیم بندی می شود.

تفاوت این سه دسته ورق گالوانیزه در شکل گیری کریستال (گل) گالوانیزه بر روی ورق است که شکل گیری کریستال ها بسته به سرعت سرد نمودن ورق و میزان روی بکار رفته در فرآیند گالوانیزاسیون متفاوت خواهد بود.

کاربرد و مزایای ورق گالوانیزه

کاربرد ورق گالوانیزه

بیشتر در مواردی است که ورق در معرض رطوبت قرار داشته و امکان خوردگی و زنگ زدن ورق وجود دارد.
  1. صنعت اتومبیل
  2. صنعت حمل و نقل
  3. در ساخت سقف ها و شیروانی ها
  4. در ساخت تانکر ها و بشکه های ذخیره
  5. مصارف خانگی ( یخچال, کابینت و قفسه ها )
  6. صنعت کشاورزی
  7. استفاده از رابیتس سقف ها
  8. صنایع کاغذ و لوله
  9. تابلوهای راهنمایی و تبلیغاتی

اصطلاح فولاد ( Steel ) برای آلیاژهای آهن که تا حدود 1,5 درصد کربن دارند و غالبا با فلزهای دیگر همراهند, بکار می رود. خواص فولاد به درصد کربن موجود در آن , عملیات حرارتی انجام شده بر روی آن و فلزهای آلیاژ دهنده موجود در آن بستگی دارد.

ورق گالوانیزه از ضخامت 0.18 میل تا ۶ میل در بازار موجود می باشد. وزن عمومی رول ها بسته به عرض رول یا ضخامت و کارخانه تولید کننده بین 5 تا 7 تن می باشد.

مزایای ورق گالوانیزه

  1. هزینه کمتر

برای انجام عملیات گالوانیزینگ, در مقایسه با سایر روشهای معمول جلوگیری از خوردگی, نیاز به هزینه کمتری خواهد بود.

  1. هزینه کمتر برای تعمیرات و نگهداری

حتی در شرایطی که انجام عملیات گالوانیزینگ در مقایسه با سایر روشهای جلوگیری از خوردگی, هزینه برتر است, اجرای آن به دلیل عدم نیاز به تعمیرات پرهزینه‏, توصیه می شود.

  1. طول عمر زیاد

طول عمر ورقهای پوشش داده شده با روی‏ در محیط های کاملا خورنده, در حدود 20 تا 30 سال است.

  1. اعتبار

استانداردهای مختلف در خصوص گالوانیزینگ ورقهای فولادی, درزمینه ایجاد پوششهای نازک بحث می کنند و این نشان دهنده آن است که طول عمر و نحوه عملکرد لایه روی‏, برای مصرف کننده قابل اعتماد است.

  1. دوام پوشش

پوشش ایجاد شده از طریق گالوانیزه به دلیل داشتن یک ساختار متالورژیکی خاص, دارای مقاومت مناسب در برابر صدمات مکانیکی, سایش و خوردگی خواهد بود.

  1. محافظت در برابر صدمات محیطی به صورت اتوماتیک:

پوششهای گالوانیزه به دلیل آنکه در فولاد نفوذ کرده و به عنوان کاتد عمل می کنند, به همین دلیل خواهد توانست مقاطع ریز موجود در روی سطح فولاد را در برابر صدمات محیطی و خورندگی, محافظت نمایند.

  1. محافظت کامل

پوشش ایجاد شده می تواند کلیه نقاط و سطوح فولاد را اعم از گوشه ها, جاهای کوچک و فرورفتگیها پر نموده و از خوردگی آنها جلوگیری کند. در این زمینه هیچ پوششی بهتر از پوشش گالوانیزه عمل نخواهد کرد.

  1. بازرسی آسان

پوشش گالوانیزه را به راحتی و بدون نیاز با هیچ آزمایش مخربی و تنها از طریق چشم می توان کنترل و بازرسی نمود (در شرایط خاص که نیاز به ارائه تضمین برای کنترل کیفیت است, نیاز به آزمایشهای مخرب می باشد ).

  1. رسیدن به هدف در زمان کوتاه

در صورتی که نیاز باشد از ورقهای گالوانیزه در محل استفاده شود, در این حالت نیاز به صرف زمان برای آماده سازی سطح, رنگ کردن و یا بازرسی نخواهد بود.

  1. محافظت کامل توسط پوشش گالوانیزه

پروسه گالوانیزه وابسته به شرایط آب و هوائی نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید