You are currently viewing موارد ایمنی استفاده دستگاه هوا برش

موارد ایمنی استفاده دستگاه هوا برش

در این بخش از مقالات گروه صنعتی بوذرجمهر به موارد ایمنی استفاده دستگاه هوا برش می پردازیم:

هرگاه قصد استفاده از دستگاه را دارید از لباس های مخصوص محافظ و تجهیزاتی که مخصوص این کار است و مطابق قوانین ایمنی موجود در کشور می باشد, استفاده نمایید. از جمله این قوانین موارد زیر هستند:

موارد ایمنی استفاده دستگاه هوا برش:

موارد ایمنی استفاده دستگاه هوا برش-1

  • فندک جوشکاری

دستگاه برش اکسیژن مقدار حرارت بسیار بالایی را در حین کار ایجاد می کند. توجه داشته باشید که هر شیئی که در برابر شعله قرار بگیرد بسیار داغ خواهد شد. استفاده از فندک معمولی یا کبریت برای روشن کردن مشعل, موجب می شود تا دست شما بسیار نزدیک به شعله قرار گرفته و بسوزد. راه صحیح روشن کردن مشعل, استفاده از فندک جرقه زن یا فندک جوشکاری است. این فندک را می توان با یک دست به کار انداخت و در دست دیگر مشعل را نگه داشت. جرقه به وسیله سنگ فندک تعبیه شده در بازوی متحرک فندک, در نتیجه اصطکاک با صفحه زبر, ایجاد می شود.

  • لباس کار مناسب و یکسره

باید شلوار بلند و پیراهن آستین بلند پوشیده شود و ترجیحا بهتر است که از لباس کار یکسره برای این کار استفاده شود. آستین پیراهن یا پایین شلوار را بالا نزنید چون ممکن است جرقه های آتش باعث سوختن آستین جمع شده شوند.

  • کفش ایمنی با نوک فولادی

پوتین ها باید دارای نوک فلزی باشند چون خطر سقوط اشیاء بر روی پا وجود دارد. نباید از کفش های کتانی و ورزشی استفاده کرد چون این گونه کفش ها به محض افتادن جرقه آتش دچار آتش سوزی می شوند و باعث سوختگی و صدمه دیدن پای افراد می شوند.

  • عینک محافظ و ماسک محافظ صورت

شدت نورهای حاصل از اکسیژن و استیلن بقدری است که به هنگام مدت طولانی جوشکاری پوست صورت کاملا خشک می شود و حالت بسیار ناراحت کننده ای ایجاد می کند و بیشترین آسیب را چشم ها می بینند که شدت آن در شب بیشتر کاملا مشخص می شود و دیدن را مختل می کند.

  • دستکش ایمنی

پوشیدن دستکش های چرمی کمک می کند تا از دست های شما در برابر سوختگی محافظت شود. لازم است که از دستکش های چرمی با سر آستین بلند استفاده شود ( ترجیحا نوک انگشتان حفاظ فلزی باشد).

بازبینی ایمنی

  • کپسول های اکسیژن و استیلن باید به صورت قائم و در جایی ایمن نگهداری گردند. از محکم قرارگرفتن کپسول ها به منظور اجتناب از افتادن آنها اطمینان حاصل کنید. افتادن کپسول ها می تواند صدمات جبران ناپذیری را ایجاد نماید.
  • تورچ اکسیژن حرارت بسیار زیادی را ایجاد می کند. با توجه به اینکه قرارگرفتن اشیاء در برابر این شعله موجب داغ شدن زیاد و آتش سوزی می گردد, در نتیجه قراردادن مشعل در برابر اشیاء مختلف اجتناب کنید.
  • همیشه یک کپسول آتش نشانی مناسب و سالم برای محیط کار آماده داشته باشید. آب نمی تواند در فرو نشاندن آتش های ناشی از روغن و گریس موثر باشد اما وجود یک سطل آب می تواند در فرونشاندن آتش های کوچک ناشی از سوختن چوب و سرد کردن بخش های آتش گرقته موثر باشد. از پارچه مرطوب هم می توان برای فرونشاندن آتش شعله که بر روی شلینگ یا اتصالات ایجاد شده است استفاده کرد. ماسه هم می تواند برای فرونشاندن آتش موثر باشد.
  • همچنین وجود یک گاز انبرقوی درکنار شما لازم است چون با استفاده از آن می توان در صورت نیاز برای جابجایی اشیاء داغ استفاده کرد.
  • هیچ گاه مشعل را در مجاورت مواد آتش زا (مانند گریس, روغن, رنگ, خاک اره و …) به کار نبرید.

به موارد زیر در محیط کار حتما توجه نمایید:

  • چنانچه یکی از سیلندرها بیفتد و شیر اصلی بشکند, کپسول آسیب دیده بسیار خطرناک شده و امکان بروز خسارات جدی وجود خواهد داشت.
  • حتما از لباس کار مناسب استفاده نمایید لباس های نایلونی, پلی استری و لباس هایی که از مخلوط الیاف مصنوعی بافته شده اند, هرگز برای حفظ ایمنی شما در کار کافی نیستند. جرقه های داغ فلزی به راحتی از چنین پوشش هایی عبور کرده و سبب سوختگی می شوند.
  • همیشه از عینک محافظ استفاده کنید. از عینک های آفتابی استفاده نکنید. این عینک ها نمی توانند نور ماوراء بنفش ایجاد شده در هنگام کار را به خوبی فیلتر کنند.
  • هیچ گاه شعله را به سمت شخص دیگر یا مواد آتش زا نگیرید.
  • فلزاتی که حرارت دیده و داغ هستند را با استفاده از گچ علامت بزنید تا دیگران از دست زدن به آنها خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید