You are currently viewing قالب های بتن

قالب های بتن

در این بخش از مقالات گروه صنعتی بوذرجمهر به قالب های بتن می پردازیم :

جهت ساخت یک سازه بتن مسلح، باید بتن تازه در قالب بتن فلزی یا انواع دیگر قالب بتن ریخته شود، تا بعد از پر کردن تمام حجم قالب ها و گیرش بتن به شکل لازم درآید. از مهمترین مراحل در ساخت سازه‌های بتنی، نحوه قالب ‌بندی است. به همین خاطر باید مجری سازه‌های بتنی کاملاً در جریان امور مربوط به قالب‌ بندی، از تجهیزات قالب بتن تا مشخصات و جزئیات ابعاد و روشهای اجرا قرار داشته باشد قالب بتن که از دیر باز در مدلهای مختلفی از قبیل چوبی ، فلزی و… در پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار گرفته است

قالب بتن چوبی ، ارزان قیمت بوده و لیکن بدلیل اینکه همیشه توسط نجارها در محل پروژه مطابق نقشه ، ساخته و استفاده میشد لذا هم زمان زیادی صرف میشد و هم اینکه عمر مصرف طولانی نداشتند .این نوع قالب بندی از لحاظ کار بسیار ساده بوده ولی برای پروژه های بزرگ وقت گیر می باشد.

ضمناً رویه نئوپان های مصرفی به طور معمول طول عمر کمی دارند.با این وجود در مناطقی که قیمت نیروی کار به نسبت تهیه قالب های پربازده کمتر است استفاده گسترده‌ای دارد.از سوی دیگر قالب بندی چوبی به دلیل انعطاف بالای آن در کنار سایر سیستم های قالب بندی به عنوان راه‌حلی برای محلهای بغرنج بکار می رود.

قالب های بتن-1

نکات قالب بندی با قالب فلزی بتن ،از دید یک قالب بند حرفه ای:

  • خلاقیت و حرفه ای بودن قالب بند در سرعت اجرا
  • کیفیت بتن اجرا شده و کاهش هزینه ها تاثیر بسزایی دارد .
  • بنابراین نگاه یک قالب بند به قالب بتن میبایست فراتر از از یک ابزار ساده باشد
  • خلاقیت و تجربه کاری در یک پروژه 1000 متر مربعی حداقل تا30% کاهش هزینه در قالب بندی را در پی داشته است
  • در قالب بندی سقف هایی که ارتفاع بالاتر از 4.5 متر است و امکان استفاده از جک سقفی مشکل زا است قاعدتا میبایست از داربست مثلثی (اسکافلد ) و یا داربست چکشی (ستاره ای) استفاده کرد
  • لذا یک قالب بند حرفه ای با خلاقیت خاصی با ساخت خرپای خاص ، گلوبند ستون و تیرچه فلزی براحتی کار زیر سازی قالب بتن را انجام داده و داربست مثلثی را حذف کرده است که این کار علاوه بر افزایش سرعت چشمگیر کار و کاهش هزینه ها ، بدلیل باز بودن فضا در پروژه تردد کارگران را آسان کرده و بالطبع کار دمونتاژ و جابجایی ابزارها را راحت تر میکند .

در واقع میشود اذعان کرد که عملکرد خلاقانه قالب بند میتواند کارایی قالب بتن را فراتر از آنچه که هست بنمایاند . معمولا قالب بند ها برای پشت بندی و همراستا کردن قالب بتن از لوله های داربستی استفاده میکنند در حالیکه استفاده از قوطی 40*80 بدلیل دارا بودن سطح تماس بیشتر با قالب بتن ، بسیار مطلوبتر از لوله داربستی می باشد و مزایای دیگری هم دارد .

قوطی نسبت به لوله داربستی کمتر استفاده میشود به عنوان مثال در یک دیوار 6 * 3 متر که میبایست 6 شاخه لوله استفاده شود پروفیل حداکثر 4 شاخه لازم است از طرفی تعداد بلت های مصرفی جهت مهار قالب بتن ، هم به سبب اینکه در فواصل هر 1.5 متر مربع بسته میشود کمتر بوده و نهایتا سرعت قالب بندی بیشتر خواهد شد و تعداد قالب بتن سوراخدار کمتر شده و سبب جلوگیری از استهلاک بی مورد قالب فلزی بتن خواهد شد .

در قالب بندی تیر و دال هم این مهم مشهود است به شکلی که در زیر سازی قالب بتن با پروفیل به علت مقاومت بالای پروفیل نسبت به لوله داربستی و بالا بودن سطح تماس با صلیب جک سقفی، تعداد جک سقفی مصرفی در هر 1.20 متر یک عدد خواهد بود .

زمان قالب بندی و تعداد نفرات لازم ، بستگی به نوع پروژه های قالب بندی دارد که ابتدا بهتر است به انواع مختلف آن اشاره کرده سپس به جزییات بپردازیم .

عوامل موثر در بالا بردن طول عمر قالب بتن :

  • انواع نتاژ مناسب و اصولی قالب بتن
  • بسته بندی و جابجایی مناسب در بین طبقات
  • روغنکاری قبل از مونتاژ با روغن مخصوص قالب بتن (از گازوییل استفاده نشود )

دلیل تفاوت قیمت قالب های بتن :

بیشترین سوالی که طی تماس های تلفنی گرفته شده از ما پرسیده می شود این سوال است که چرا قیمت همه کارخانه های تولید کننده قالب فلزی بتن برابر نیست ، این موضوع علت های مختلفی دارد که باهم بررسی میکنیم

  • علت اول می تواند این باشد که از چه ورقی برای تولید قالب استفاده می شود در بازار ورق های مختلف با قیمت های مختلف وجود دارد که اختلاف قیمت در خود ورق بعضی مواقع در هر کیلوگرم تا 700 تومان هم می رسد ، بهترین و با کیفیت ترین ورق برای تولید قالب بتن ورق فولاد مبارکه می باشد ، در مواقعی میبینیم که دو تا شرکت تولید کننده از ورق فولاد مبارکه استفاده می کنند ولی باز هم قیمت قالب آنها برابر نیست این هم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه بررسی میکنیم
  • علت دوم کیفیت قالب ها و نیروهای ماهر شرکت می تواند باشد دستمزدی که پرسنل و کارگران ماهر دریافت می کنند نسبت به کارگران معمولی بیشتر است ، با پرسنل ماهر محصول نهایی کیفیت فوق العاده ای خواهد داشت.
  • علت سوم می تواند کنترل هزینه ها باشد شاید شرکتی توانایی این را دارد در حالی که از نیروهای ماهر استفاده می کند هزینه های سربار و اضافی خود را کنترل کند یا با همان هزینه ها تولید خود را افزایش دهد در نتیجه قیمت تمام شده محصول خود را پایین نگه می دارد. این شرکت می تواند در حالی که قالب با کیفیتی تولید می کند با قیمت مناسبی هم به فروش می رساند.
  • علت بعدی می تواند استراتژی مجموعه باشد به عنوان مثال استراتژی مجموعه ای تولید و فروش بالا با سود کم است ولی استرتژی مجموعه دیگر تولید کم با سود بیشتر باشد.
علت های دیگری نیز می تواند داشته باشد شاید شرکتی به سود با x تومان راضی باشد ولی شرکتی به سود xxx تومان هم راضی نباشد دلایلی که مهم بودند رو خدمتتان عرض کردیم امیدوارم کمک کند تا انتخاب مناسبی داشته باشید ما هم در مجموعه بوذرجمهر تمام تلاش خود را می کنیم قالب بتن با کیفیت و قیمت مناسب خدمت مشتریانمان ارئه دهیم .

اگر از قالب های بی کیفیت استفاده کنیم چه اتفاقی می افتد ؟

قالب بی کیفیت نتیجه کار شما را بی کیفیت می کند. اگر از قالب فلزی موج دار در ستون استفاده کنید ستون حالت پیچیدگی به خود می گیرد و نمی توان دقیق شاغول کرد. اگر در دیوار استفاده کنید روی دیوار موج دار می شود و همچنین طول عمر این قالب بتن های با کیفیت بیشتر از قالب های بی کیفیت خواهد بود.

جوش co2 چیست و چه تفاوتی با جوش معمولی دارد؟

علت نارضایتی برخی از پیمانکاران از قالب های جوشی شکستن جوش آن در برخی از موارد بود قالبی که با جوش co2 جوشکاری شده باشد جوش آن به هیچ وجه نمی شکند و در واقع یک خال جوش co2 بهتر از جوش دستگاه های قدیمی با الکترود است.

قیمت قالب بتن به عواملی همچون قیمت مواد اولیه ، دستمزد پرسنل و هزینه های جانبی بستگی دارد با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه قیمت ثابتی ندارد و هر روز در حال تغییر و نوسان بازار هستیم امکان درج قیمت در سایت وجود ندارد لطفا برای اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در پایین سایت تماس بگیرید.

قالب فلزی بتن در دو نوع لبه خم و تمسه ای ( جوشی ) تولید می گردد، قالب بتن های تسمه ای در دو نوع لبه 5 سانتی و لبه 6 سانتی تولید می گردد.

قیمت قالب لبه خم از قالب تسمه ای گران تر است به این دلیل که قالب بتن لبه خم هزینه تولید بیشتری دارد و وزن کمتری نسبت به قالب تسمه ای دارد.

دیدگاهتان را بنویسید